1
2
3
4
|
|
4
|
Вступ
Біологія – наука про життя. Основні властивості живого.
Різноманітність життя (на прикладах тварин, рослин, грибів, бактерій). Поняття про Віруси.
Науки, що вивчають життя.
Методи вивчення організмів.
|
Учень/учениця: називає:
- основні властивості живого (ріст, розмноження, взаємодія із зовнішнім середовищем);
- відміни живого від неживого;
- основні групи організмів (рослини, тварини гриби, бактерії);
-причини різноманітності живих організмів;
- науки, що вивчають життя;
- методи вивчення організмів
(спостереження, опис, порівняння, експеримент);
наводить приклади:
- застосування біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо).
|
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
|
|
10
|
Тема 1. Клітина
Клітина - одиниця живого. Історія вивчення клітини
Лупа. Мікроскоп. Будова мікроскопа. Пр. робота №1 «Будова світлового мікроскопа та робота з ним»
Будова клітини на світлооптичному та електронно-мікроскопічному рівнях. Лабораторне дослідження: будова клітини листка елодеї
Будова клітини (продовження) Лабораторне дослідження: рух цитоплазми в клітинах листка елодеї
Пр. робота № 2 «Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа»
Будова рослинної і тваринної клітини.
Надходження речовин у клітину.
Утворення нових клітин. Ріст клітин.
Основні положення клітинної теорії.
Контрольна робота
Демонстрування
клітин рослин і тварин за допомогою оптичного мікроскопа, колекцій зображень (у тому числі електронних) клітин рослин і тварин.
|
Учень/учениця:називає:
- основні функції клітини: ріст, розмноження, обмін з навколишнім середовищем;
- імена вчених, які зробили внесок у вивчення клітини (Р. Гук, Р. Броун, Т. Шванн, М. Шлейден);
- основні елементи світлового мікроскопа (об’єктив, окуляр, дзеркало, предметний столик, гвинт налаштування чіткості);
- речовини, що входять до складу клітин;
- складові частини клітини;
- спільні ознаки рослинної і тваринної клітин;
- відмінності рослинної і тваринної клітин;
- основні положення клітинної теорії;
Описує: історію вивчення клітини;
- результати власних спостережень;
характеризує:: ріст клітин;
пояснює: роль хромосом у поділі клітин;
- біологічне значення поділу клітин;
розпізнає: на малюнках: рослинну і тваринну клітини; складові частини клітини (клітинну мембрану, цитоплазму, ядро, вакуолю, хлоропласти, мітохондрії);
- на мікропрепаратах рослинних клітин: цитоплазму, вакуолю, клітинну оболонку;
уміє: налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкту;
- виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин;
дотримується правил:- роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; виконання рисунків біологічних об’єктів;
робить висновок:
- всі організми складаються з клітин;
- клітини рослин і тварин мають спільні риси будови;
- клітина була відкрита завдяки винаходу мікроскопа;
- більшість органел клітини помітні лише під електронним мікроскопом.
|